Onko jumalanpilkasta rangaistava kuolemalla islamissa?

Koraanissa tai profeetta Muhammedinﷺ aidoissa opetuksissa ei ole mitään sellaista, joka perustelee ihmisten tappamista vastustuksesta, arvostelusta,

Koraanissa tai profeetta Muhammedinﷺ aidoissa opetuksissa ei ole mitään sellaista, joka perustelee ihmisten tappamista vastustuksesta, arvostelusta,

nöyryyttämisestä tai epäkunnioituksen osoittamisesta pyhiä persoonia, uskonnollisia esineitä tai islamin tapoja ja uskomuksia kohtaan.

 

Koraanissa sanotaan:

 

 

وَلَا تَسُبُّوا الَّذِينَ يَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَسُبُّوا اللَّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُمْ بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

 

6: 108       

”Älkää häväiskö niitä, joita he rukoilevat Jumalan rinnalla, jotteivät he kiivaudessaan ja ymmärtämättömyydessään häväisisi Jumalaa. Niin olemme jokaiselle kansalle kaunistanut heidän tekonsa; onhan heidän sen jälkeen palattava Herransa luo, ja Hän on julistava heille, mitä he ovat tehneet. 

 

 

﴿ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسَى أَنْ يَكُونُوا خَيْرًا مِنْهُمْ وَلَا نِسَاءٌ مِنْ نِسَاءٍ عَسَى أَنْ يَكُنَّ خَيْرًا مِنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنْفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَنْ لَمْ يَتُبْ فَأُولَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ

 

 

 

 

 

49: 11        

”Te, jotka uskotte, älkää antako ihmisten nauraa toisilleen, olkoonpa, että he ovat näitä parempia; älkööt naiset naurako toisille naisille, vaikka olisivatkin parempia kuin nämä. Älkää etsikö vikoja toisistanne älkääkä kutsuko toisianne pilkkanimillä. Kurjaa on joutua huonoon huutoon, uskon omaksumisen jälkeen, ja ne, jotka eivät käänny, ovat jumalattomia

 

 

 

 

 

42: 37        

”Niille, jotka karttavat pahoja syntejä ja riettautta ja vihastuessaan antavat anteeksi,”

 

Jos jumalanpilkka olisi rangaistava kuolemalla islamissa, niin Profeetta * olisi

ollut ensimmäisenä määräämässä satojen hänen vihollistensa tappamisen, joista myöhemmin tuli hänen lähimpiä kumppaneitaan. Lukuun ottamatta hyvin harvaa arabia, jotka hyväksyivät profeetan ﷺ Allahin* * lähettiläänä, enemmistö Mekan kansasta vastusti häntä, nöyryytti häntä, kirosi tai pilkkasi häntä tai jopa yritti tappaa hänet, mutta hän mieluummin käytti anteeksiantoa ja etsi jumalallista armoa heille.

 

Vanha nainen, jolla oli tapana heittää roskia Profeetanﷺ  päälle, sai vieraakseen hänet, kun hän ei nähnyt naista enää heittämässä roskia ja huomasi, ettei nainen voinut hyvin. Kun runoilija Suhail bin Amria, joka sävelsi Profeettaa ﷺ pilkkaavaa runoutta, pidettiin sotavankina Badrin taistelun jälkeen, Profeetta ﷺ pyysi kumppaneitaan osoittamaan ystävällisyyttä hänelle. On esimerkkejä esimerkkien jälkeen todistamassa, että profeetta ei koskaan käyttänyt väkivaltaa niitä vastaan, jotka osoittivat epäoikeudenmukaisuutta häntä kohtaan.

Pakistanin kristillisen kabinetin ministerin murha puhumisesta

jumalanpilkkaa koskevaa lakia vastaan on isku islamin sydämeen ja nöyryytys Profeetalleﷺ  niiltä, jotka väittävät olevansa hänen seuraajiansa. Ne, jotka ovat hänen tappamisensa tai vastaavien toimien kannalla, ovat islamin pahimpia vihollisia, eivätkä he ymmärrä islamia tai he eivät kunnioita Profeettaaﷺ . Ei ole väliä keitä he ovat, heidät on haastettava Koraanin sekä Profeetanﷺ  opetusten perusteella.

 

 

 

Valitettavasti heidän argumenttinsa perustuvat sellaiseen asetelmaan, jota hyvin moni uskonoppinut muslimi ympäri maailmaa tukee ja he vaativat kuolemaa uskosta luopumisesta ja jumalanpilkasta. Ne ovat kaksi käytäntöä, jotka on kehitetty korruptoituneiden despoottien muslimihallitsijoiden vaikutuksesta, jotka käyttivät väärin valtaansa kääntääkseen uskonnollista koulukuntaa palvelemaan heidän poliittisia etujaan.

 

Ajatus jumalanpilkasta on islamille vieras. Se oli perusteena monilla keskiaikaisilla muslimijohtajilla perustuen heidän ymmärrykseensä kristillisistä ja juutalaisista teksteistä, jotka tukevat lakeja niitä vastaan, jotka pilkkaavat ja panettelevat heidän uskontoansa.

 

Sana ”blasphemy, jumalanpilkka” tuli Keski-Englannin sanan blasfemenin ja vanhan ranskan blasfemer kautta ja myöhemmin latinan blaspheremare sanasta, joka tarkoittaa ”vahingoitan”. Tämän perusteella annettiin määritelmät, joilla hallitsijat käyttivät lakejaan uhkana toisinajattelijoille ja hallitsemansa lahkon tai kultin jäsenille. Maat, joissa oli valtion uskonto, käyttivät sitä usein palvelemaan hallitsijoiden etuja. Juutalaisuudessa kolmas tooran kirja Leviticus 24:16 sanoo, että ne, jotka puhuvat jumalanpilkasta, tullaan varmasti tappamaan. Nooan seitsemän lakia, joita juutalaisuus katsoi soveltuvaksi kaikelle ihmiskunnalle, kieltää jumalanpilkan. Kristillisessä teologiassa, Markuksen evankeliumi 3:29 kuvaa pyhän hengen pilkkaamista anteeksiantamattomana ikuisena syntinä. Thomas Aquinas piti jumalanpilkkaa merkittävänä anteeksiantamattomana syntinä, vakavampana kuin murha. Concordin kirja kuvaa sitä kaikista suurimmaksi synniksi. Kastajan uskontunnustus kutsuu sitä vastenmieliseksi ja inhottavaksi. Katolisella kirkolla on erityisiä rukouksia ja hartauksia korvauksena jumalanpilkasta Jumalaa ja kirkkoa vastaan ja se oli rikos, josta

rangaistiin kuolemalla suuressa osassa kristillistä maailmaa. Englannissa viimeisenä jumalanpilkasta teloitettu oli 18-vuotias Thomas Aikenhead.

Häntä syytettiin siitä, että hän kielsi tarkoituksella Vanhan testamentin ja Kristuksen ihmeet.

 

Koraani ja Profeetan ﷺ aidot opetukset kuvaavat käytöstä, joka osoittaa epäkunnioitusta Jumalaa ja hänen viestintuojaansa kohtaan, tietämättömyyden tekoina, tarkoituksellisena provokaationa tai vihana. Kuitenkaan nämä kaksi islamilaisen ohjauksen lähdettä eivät koskaan ehdottaneet rangaistusta teologisen erimielisyyden tai uskonnollisten erojen perusteella tai väheksymisestä. Jotkut muslimien johtajat ovat usein käyttäneet väärin Ijtihadin instituuttia palvelemaan kansan emotionaalisia etuja. Fatwa tai Khomeinin antama uskonnollinen asetus, jossa kehotetaan Salman Rushdien murhaan, oli henkilökohtainen mielipide ilman jumalallisen ohjauksen tukea.

 

 

Pakistanin islamilaisella tasavallalla on myös rikoslakisäännöksissään kiellettyä ja rangaistavaa islamia vastaan tapahtuva jumalanpilkka aina sakosta kuolemaan. Rikosoikeudet päättävät usein jumalanpilkasta käyttäen tapauksissa tunteita ja poliittisia etuja perusteinaan ennen kuin jumalallista kirjoitusta. Pakistanin rikoslaissa on jumalanpilkkalaki. Esimerkiksi laki 295 kieltää palvonnan paikan tai pyhän esineen vahingoittamisen, laki 296 A kieltää häväistyksen uskonnollisia tunteita kohtaan, laki 295 B kieltää Koraanin saastuttamisen ja laki 295 C kieltää profeetta Muhammedin  ﷺherjauksen.

 

Koraanin tuhoamisesta rangaistaan vankeusrangaistuksella loppuelämäksi ja Profeetta Muhammedin * halventamisesta kuolemalla sakolla tai ilman sakkoa. Yhdellekään näistä laeista ei ole mitään perusteita Koraanissa tai profeetan alkuperäisissä opetuksissa. Se on kanta, jonka monet tutkijat ottivat vastaan despotismin vaikutuksesta, joka vallitsi muslimimaailmassa vuosisatojen ajan ja vallitsee edelleen monissa maissa. Tätä asetelmaa kyseenalaistavat harvoin ne, jotka väittävät omaavansa tietoa Koraanista ja Sunnasta. Usein he käyttävät uskonnollisia valtuuksiaan tukahduttamaan asiaa koskevan keskustelun.

 

Uskonnollisten johtajien tyrannia on niin voimakasta, että niitä jotka vastustavat näitä lakeja, on tuomittu ei-muslimeina ja rangaistu kuolemalla. Jotkut johtajat jopa kannustavat seuraajiaan terrorisoimaan näitä ihmisiä. Heidän ylimielisyytensä on saavuttanut pisteen, jossa he eivät halua kuunnella Koraaniin tai Koraanin opetuksiin perustuvia väitteitä. Muslimimaailman uskonnolliset koulut ja oppilaitokset kärsivät

näiden oppineiden tyranniasta, jotka oikeuttavat tietämättömyytensä ja ylimielisyytensä kirjallisuuden perusteella, joka syntyi ajalla jolloin muslimit olivat kadottaneet yhteyden Koraaniin ja suurelta osin olivat despoottien

hallitsijoiden ja heidän palkattujen uskonnollisten johtajien armoilla.

 

Monien oppineiden muslimien käyttämät Koraanin sekä ja profetian vastaiset tavat on haastettava. Islam ei ole itsensä asemoineiden oppineiden monopoli. Se on usko annettuna ihmisille heidän hyvinvoinniksi ja ohjaukseksi ilman sekaantumista miltään muulta taholta kuin Allah **  kaikkivaltiaalta. Ne, jotka ottavat jumalallisen roolin ihmisten tuomitsemisessa ja heidän elämänsä ja kuolemansa päättämisessä, on haastettava ja mikä olisikaan parempi tapa kuin hakea jumalanpilkkaa koskevan lain hylkäämistä Koraanin ja Sunnan valossa.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jos muslimien uskonnolliset oppineet ovat vakavasti huolestuneita

ihmisten sensitiivisyydestä uskon ja pyhien figuurien suhteen, heidän pitäisi kannattaa yhteisiä lakeja jokaiselle uskonnolle ja uskonnolliselle yhteisölle ja korostaa, että kaikille uskonnoille on osoitettava kunnioitusta ja sananvapautta ei saa pitää lupana vahingoittaa ja provosoida muita.

 

Nyt on aika muslimioppineille ympäri maailmaa tarkastella uudelleen sellaisia kysymyksiä, kuten jumalanpilkka ja uskosta luopuminen Koraanin ja Sunnan valossa ennemmin kuin joutua sellaisten mielipiteiden uhriksi, joita ei voi perustella jumalallisen kirjelmän avulla.

 

 

 

**اللهُ سُبْحانَهُ وَتَعالَى

Kirja pdf-muodossa tässä linkissä

 

http://islaminneuvontakeskus.fi/wp-content/uploads/2018/07/koraanioppi_web.pdf

 

Viimeisen profeetan elämä

Vaikka pimeys ja pahuus tuntuvat toisinaan valtaavan alaa maailmassamme, kiinnostus islamia kohtaan on kasvanut ja tuonut toivoa monelle totuutta ja tietoa etsivälle. Harmillista kyllä, tätä kiinnostusta ovat aika ajoin kasvattaneet myös maailmanlaajuisen jännityksen…

Ihmisoikeudet islamissa

“Ihminen on syntynyt vapaana, mutta on kaikkialla kahleissa”. Tämä paradoksi on yhtä totta tällä vuosisadalla kuin se oli 1700-luvulla tai aikaisemminkin. Kaikki yritykset etsiä ongelmaan ratkaisu puhtaasti maalliselta pohjalta epäonnistuvat ietyn pisteen jälkeen. Joiltakin kohdin nykytilanne on parannus…

Fatima Az-Zahra

Mitä nainen ei voi tehdä? Hän voi tehdä kaikkea, paitsi sitä minkä Allah on kieltänyt. Islamin opetukset kertovat meille mitkä ovat käyttäytymisemme rajat, jotka ylittäessämme joudumme vaikeuksiin sekä tässä että tulevassa elämässä.
Naisista parhaat ovat eläneet…

Oikeudenmukaisuuden Kuningaskunta

Tämä on erilainen kirjasarja, joka sopii kaikenikäisille lapsille. Islamilaisen neuvontakeskuksen julkaisema muslimilasten kirjasto tuottaa nuorille lukijoille kirjallisuutta, jota he eivät ehkä voi mistään muualta saada. Useimmat nykyiset lastenkirjat tähtäävät…

Musliminainen

Esipuhe Islam on väärinymmärretty uskonto Suomessa. Kirjat ja tiedotusvälineet antavat usein kielteisen kuvan islamista mlyötävaikuttaen ennakkoluulojen, jotka vaikeuttavat suomalaisten ja muslimisen välisiä suhteita, syntyyn. Muslimien tietämättömyys omasta...

Islam tienhaarassa

Islam tienhaarassa-kirja on vahva puheenvuoro islamin uudelleen elvyttämisen puolesta. Tämä 1930-luvulla kirjoitettu, mutta ajankohtaisuutensa säilyttänyt, kirja näkee länsimaisuuden jäljittelemisen islamilaisuuden suurimpana uhkana. Länsimainen kulttuuri on vastuussa...

Mitä isläm on jä miksi?

Mitä islam on? Tätä kysyvät nykyään lukemattomat ihmiset. Harmillista kyllä, kysymykseen vain harvoin vastataan kyllin lyhyesti, jotta nykyajan kiireinen ihminen ehtisi kuunnella, tai kyllin pitkästi, jotta vastaus olisi riittävän tyhjentävä. Käsillä oleva teos muuttaa asian…

Pitkä etsiminen

Tarina Salman Persialaisesta, Rakastettu profeettamme Muhammad (Jumalan siunaus ja rauha hänelle)* sanoi kerran: ”Salman on perheeni jäsen”. Itse asiassa Salman ei kuitenkaan ollut sukua siunatulle profeetalle. Hän ei ollut edes arabi. Miksi siunattu profeetta…

Iloinen vastaanotto

Kirja pdf-muodossa tässä linkissä http://islaminneuvontakeskus.fi/wp-content/uploads/2019/03/Iloinen.pdf Kuuma ilma tulvahti sisään lentokoneen ovien auetessa."Vihdoinkin perillä”, sanoi isä ja nousi ylös tuolistaan. “Kerroit, että Egyptissä on kuuma”, huudahti Adam,...

Hijra ja sen merkitys

Hijra on sekä tapahtuma että vertauskuva. Fyysinen matka Mekasta Medinaan symboloi islamin ikuista käskyä – antautua yksin Jumalalle. Saada yksilön lisäksi kulttuuri, yhteiskunta ja ympäristö muslimiksi, antautuneeksi Hänelle.Tätä päämäärää kohden on muslimin...